Daels Serge en Poissonnier Laure | Toyota Celica TA22 | Eifel Rallye Festival | DL | Demo


Het begon allemaal met een enorme nieuwsgierigheid naar wat er komen zou..

De eerste maal de eifel rally meedoen samen met piloot Serge Daels in zijn Toyota Celica van 1975.

Het was even een stapje terug zetten.. 

Tijd speelde daar geen rol wat voor mij toch wel een soort gewoonte is geworden om altijd op tijd te moeten zijn en bezig te zijn met tijd..

Ook is dit wel een rally maar er worden geen tijden opgenomen. Maar om toch nieuwsgierig te zijn naar onze gemiddelde snelheid, heb ik de kp's zelf bijgehouden en achteraf onze gemiddelden berekent.

Donderdag mochten we als 1ste proevertje de parkoers gaan verkennen (waarbij we weliswaar nipt overal konden geraken want de tijdspanne was heel kort) en om 14u15 mochten we de fotoshoot met al de prachtige wagens al zeker niet missen, we kwamen daar dan net op tijd aan.. hoef... eindelijk konden we wat rusten want we hadden nog niet stilgezeten van smorgens 6u30..

Na wat tijd door te brengen op service bij de Belgische collega's en de talrijke prachtige unieke wagens mochten we om 16u30 de wagen eens gaan testen op de shakedown.

Het ritme en nota's zaten direct goed vanaf de 1ste lus die we reden.. We waren voor mekaar onbekend in de wagen en wisten dus niet waaraan we ons konden verwachten..

Na 2 maal de shakedown te doen viel de wagen stil.. samen hebben we geprobeerd te wagen terug aan de praat te krijgen en het bleek een elektrisch probleempje te zijn. Nieuw plongsje ingestoken en het werkte terug. Op naar service om er verder naartoe te kijken zodat we dit niet terug zouden tegenkomen.

Op service heeft onze hulp op service helpen de elektriciteit wat simpelder te maken en het ging toen goed. We hebben dan nog even gaan genieten van de show op het pleintje met vele bekende gezichten rond ons waar we plezier mee maakten.. het moet niet altijd serieus zijn he haha 😉

Op naar vrijdag.

Technische keuring gedaan en klaar voor het echte werk.
De 1ste kp dat we mochten reden verliep aan de start ook niet zoals het hoorde..
Plots kwam de motor te warm tot 100 graden en Serge was bang dat die ging breken.. Het voordeel was dat er toertjes waren, zodat ik, als de motor bleef overhitten, Serge kon begeleiden naar de finish na 1 toertje zodat we daar konden kijken wat het probleem was.
Serge bleef twijfelen en ik zei hem dat hij moest rijden, want dan pas zou de motor afkoelen.. 

Na veel twijfel heeft Serge dan toch geluisterd en gestart, en jawel, ik hield de temperatuur in de gaten, en de motor koelde af en bleef goed rond de 88 en 92 graden..
We hebben de volledige kp afgereden zonder problemen en zette ons wat verder aan de stop om te kijken hoe het kwam dat we geen ampere's hadden voor de ventilatie...
Oeps.. terug een plongsje gesprongen..

Serge heeft gelukkig altijd plongsjes in reserve mee 😊. Dus dit was ook weer van de baan en keerden terug nar service om terug naar de elektriciteit te kijken..
De ventilatie trok enorm veel en zochten zo naar een oplossing zodat het probleem wegbleef.. (je mag ook niet te veel verhogen anders smelten je kabels)
Uiteindelijk hebben we een gulden middenweg gevonden en konden we terug vertrekken voor de 2de kp. Die verliep super!


Na deze dag twijfelde Serge dan toch nog en heeft hij samen met Pedro nog even gekeken naar alle elektriciteit zodat we de laatste dag zonder stress konden startten.

Hoef.. einde van de vrijdag en nu even genieten 😊. Mijn ouders waren ook afgekomen om te komen supporteren en genieten van het hele gebeuren 😊

Zaterdagochtend..

We vertrokken zonder stress en de 1ste  3 kp's zijn we van start gegaan.. het verliep goed, het waren lange kp's en hield Serge goed in het ritme en moedigde hem aan om vol te houden en door te zetten.. Volgens zijn leeftijd heeft hij dit fantastisch gedaan!! Hij mag trots zijn op zichzelf dat hij dit doet..
Na de 1ste boucle terug wat genieten op service en dan terug vertrekken voor de laatste 3 kp's..

Ai.. bok bok.. op een rechtse 3 aan een verhoogje gehaperd, even met die 2 wielen van de grond.. hmm.. oke auto rijdt nog, verder doen..
Maar in het stijgen merkten we dat de auto macht verloor.. Goed, toch blijven verder doen en techniek in het rijden wat aanpassen en alles komt goed.. "Vitesse lager en hoger in toeren trekken Serge"...
Allright.. blijven gaan tot aan de finish!!

Yes, uitgereden zonder brokken..

Alee.. het is te zeggen..
In de late avond toen Pedro en Serge de wagen gingen gaan opladen zag Serge dat de uitlaatcollecteur was afgescheurd.. oeps.. daar zat het probleempje.
Geen paniek, dit herstellen we wel als we thuiskomen 😉

Maar.. in het terugkomen naar service heb ik toch enorme kippenvel gehad.. er startten voor ons 2 Audi Quatros.. de beesten van 650 pk.. Dankzij Serge heb ik de eer gehad in die Audi Quatro te mogen zitten en de power van dat beest te mogen ondervinden.. Wauw!! Mijn hart smelte 🥰.

De liefde voor auto's stroomt door mijn aderen!

Op naar volgend jaar! 

Tekst: Poissonnier Laure
Foto's: MR magazine