Het wedstrijdverloop | 21e Hemicuda Rally | VAS


De Hemicuda Rally had voor deze editie niet alleen wat nieuwigheden in petto maar ook af-
getekende favorieten. En toen Gunther Monnens, met Thijs Ozeel aan zijn zijde, met de Porsche GT3 als winnaar over het podium reed, was dat toch wel onverwacht te noemen. De Hemicuda volgde immers het aloude credo: “to finish first, you first have to finish”.

Het begon allemaal op zaterdagavond, want anno 2022 is de Hemicuda Rally een tweedaagse wedstrijd geworden. Er werd koers gezet richting de Belgische kust, een streek waar al heel lang geen wedstrijden meer worden gehouden. Slijpe en Leffinge waren de twee gloednieuwe proeven, waar iedereen dus met dezelfde kansen en kennis van start ging. Het was topfavoriet Andy Lefevere, bijgestaan door Marc Noppe op de Porsche GT3, die hier een mokerslag uitdeelde. Vijf seconden voorsprong op Pieterjan Michiel Cracco en de toch niet te onderschatten Hyundai i20N R5 op KP Slijpe, en nog eens zes seconden voorsprong op weeral Cracco op Leffinge...meer dan 11 seconden dus op een totaal van een kleine 14 kilometer, en dat deed nadenken!


Op zondag keerden we terug naar het normale, met passages op de gekende proeven Houthulst, Kortemark en Koekelare. Maar... er stond opnieuw geen maat op Andy Lefevere en de machtige Porsche, die op de openingsproef van de dag op Kortemark, de concurrentie knockout sloeg met 17 seconden voorsprong, alleen al in deze ene proef! Monnens en Ozeel vochten terug op hun Porsche, met de snelste tijden op Houthulst en Koekelare, maar de enkele seconden die ze konden goedmaken, zouden hun nooit in staat stellen Lefevere bij te halen. “We rijden zo snel we kunnen, veel meer is niet mogelijk”, aldus Monnens. Andy Lefevere leek een vrijgeleide te krijgen naar de zege. Maar dan ging het helemaal de andere kant uit bij de derde passage op Kortemark. Andy Lefevere parkeerde de Porsche naast de baan. Gebroken gaskabel en opgave! Een ongelooflijke pech, die niemand, ook zijn tegenstanders niet, hem toewensten.
Meteen erfden Monnens en Ozeel de leiding. Sterker nog, ondanks nog twee besttijden van JPM Cracco, konden ze voor een goede halve minuut de R5 achter zich houden en de zege pakken. Cracco had echter andere katten te geselen want hij moest Kurt Boone in de Evo X R4 in het oog houden, die zich in de eerste twee lussen geregeld op de derde plaats toonde van de proeven. Cracco vrijwaarde de tweede plaats, terwijl Boone op de derde podiumtrede mocht. Daarachter was er ook nog strijd. Paul Lietaer strandde met de Opel Ascona 400 naast het podium maar werd wel de onbetwiste winnaar van het Historic luik, in de klasse Oldtimer. Nick Toorré, met wat motorproblemen op de Ford Sierra Cosworth, kon toch nog de top 10 binnensluipen en Wees de winnaar bij de Youngtimers. Rest er dan nog de Divisie 1-2, waar deze keer Michael Lynneel op de Renault Clio RS de zege pakte op een 26ste plaats algemeen. De regionale impact van een rally als deze, voelen we goed aan in die tussenstand waar niet de nationale toppers of de grote kanonnen aan de leiding staan, maar wel Jensy Leys, een regionale rijder uit het West-Vlaamse Moorslede.



Jan Verschaeve, voorzitter AC Hemicuda


“Tja, het resultaat van vandaag bewijst dat de prijzen uiteindelijk pas worden uitgedeeld als je hier over het finishpodium rijdt. Kortemark kende wel meerdere uitvallers, en geen crashes, maar mechanische opgaves. Ik weet niet wat daar aan de hand was, uiteindelijk zijn we zeer tevreden. De nieuwe proeven in de buurt van Middelkerke werden unaniem goed onthaald. En er is weer wat rally aan de kust nu, iets wat al een hele tijd buiten de kwestie was. Uiteindelijk hadden we ook nog wat geluk. Eerst en vooral met de crisissen allerhande, die in België weinig impact hebben, maar in Frankrijk bijvoorbeeld werd de finale van het Franse regionale kampioenschap geschrapt
wegens de brandstoftekorten. Er waren hier ook werken, zelfs in de straat van de service, maar dat was niet echt een “pech”, eerder wat ongemak. En tenslotte hadden we nog geluk met het weer ook. Peorfect dus.”

Jensy Leys, leider in het kampioenschap Divisie 3


“Het viel vandaag goed mee, we werden derde in de klasse [3H], maar het was moeilijk om iets te beginnen tegen de Fiesta van Soenens-Valcke. We staan vooraan in het kampioenschap, maar of ik titelambitie mag hebben, dat weet ik niet. In alle geval zullen we wel de verplaatsing maken naar Zuid-Limburg. We spelen op regelmaat en goed scoren in de eigen klasse. Ik ben eigenlijk begonnen met rally, de dag dat ik 18 werd en onmiddellijk met deze BMW E30. Natuurlijk via Autoclub Dadizele, want ik woon in Moorslede. De corona periode heeft wel de deelnames wat onderbroken.”

Persbericht
Foto's: Jan Pannekoecke