64e Legend Boucles @ Bastogne | François Delecour daagt de beste Belgen uit!
Na een editie 2022, die men als een overgangsjaar kan bestempelen, zitten de Legend Boucles @ Bastogne begin februari 2023 terug op hun kruissnelheid. De geplogenheden die samenhingen met de gezondheidscrisis zijn verdwenen. Dat betekent dat het weer volledig feest zal zijn, met een terugkeer van de feestelijkheden op vrijdagavond, met de signeersessies, de parade van de bolides door Bastogne, de iconische Place McAuliffe die opnieuw het zenuwcentrum zal vormen van het evenement, en niet te vergeten: de klassementsproeven op zondag, die opnieuw hun bosrijke karakter krijgen, zoals afgelopen maart…
Het resultaat is een deelnemersveld dat opnieuw rijmt met kwaliteit en kwantiteit, met meer dan 240 deelnemende wagens die verdeeld worden in de categorieën ‘Legend’, ‘Challenger’, ‘Youngtimers’, ‘Classic 65’ en ‘Classic 50’. En wat betreft de strijd om de zege in het algemene klassement, daarover bestaat er geen twijfel: de fans van rally gaan ervan genieten!
Na Thierry Neuville, Bryan Bouffier, Mikko Hirvonen, Kris Meeke en Stéphane Lefebvre is het nu François Delecour die bovenaan op de affiche staat voor deze editie 2023 van de Legend Boucles @ Bastogne. Met zijn 60 jaar is deze rijder, die gekend staat als “mister laatremmer”, jonger dan ooit! Met vier overwinningen in het wereldkampioenschap rally op zijn palmares, hoort hij bij de legendes van deze discipline… En hij blijft de jongere generatie uitdagen, zoals men nog kon vaststellen in de recente Rally van Monte-Carlo. In Bastogne erft Delecour de beroemde Ford Escort Mk2 ‘PYB-106’ van Christophe Jacob en hij stak zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken tijdens de besprekingen met Pierre Delettre!
De zware jongens!
Vergis u echter niet! De Fransman, die afkomstig is van Hazebrouck, in het noorden, zal het niet gemakkelijk hebben in de Legend Boucles. Op zijn pad zal hij een zekere Cédric Cherain (Ford Escort Mk2) tegenkomen, meer dan ooit een van de publiekslievelingen na zijn exploten in het Belgische kampioenschap rally aan het eind van vorig seizoen. Maar er is ook Ghislain de Mévius (Ford Escort Mk2), die de zaken weer opneemt en totaal gemotiveerd is! Dan is er nog de ‘lokale held’ Fred Caprasse (Ford Escort Mk2). Die schreef zich op de valreep in, met het absolute voornemen om iedereen te verrassen en zijn eerste zege in het algemene klassement te scoren! Dat belooft dus…
En dat is nog niet alles! De Legend Boucles @ Bastogne verenigt ook andere deelnemers die afkomstig zijn van heel andere, dikwijls verschillende, horizonten. De lijst aan podiumkandidaten is, op zijn minst gezegd, zeer indrukwekkend. Op de RT’s van de provincie Luxemburg worden jongens losgelaten als de voormalige winnaars Stefaan Stouf (Ford Escort Mk1), Jean-Pierre Van de Wauwer (Lancia Beta Monte-Carlo), Marc Duez (Ford Escort Mk2) en Bernard Munster (Porsche 911 Carrera RS), maar ook Patrick Snijers aan het stuur van een indrukwekkende Chevrolet Corvette C3 Stingray (!), en ook nog Olivier Cartelle (Ford Escort Mk2), Thibaud Mazuin (met zijn papa Christophe, Porsche 911 SC 3.0 Gr.4), Emile Breittmayer (Ford Escort Mk2), Olivier Breittmayer (Ford Escort Mk1), John Wartique (Ford Escort Mk1), Yves Matton (Porsche 911 SC 3.0), Fred Bouvy (Ford Escort Mk2), Johnny Delhez (Ford Escort Mk2), Guino Kenis (BMW 325i E30), Jean-André Collard (Opel Manta 400), André Lausberg (Porsche 911 S), Julien Elleboudt (met Classic 21 journalist Dominique Dricot, Ford Escort Mk2), Grégoire Destexhe (BMW 325i E30) ...enz.
Buiten François Delecour is er nog een mooie internationale delegatie met de Fransen Eric Mauffrey (Ford Escort Mk2), Thierry Barjou (Ford Escort Mk2), Bernard Vialar (Opel Kadett GT/E), Pierre-Etienne Bordet (Triumph TR8), Lionel Moutouh (Ford Escort Mk1), César en Karl Vandewoestyne (Porsche 911 SC) en Maxime Vilmot (Ford Escort Mk2), de Duitsers Henning en Axel Schütt (Ford Escort Mk2), de Brit Steve Hopewell (Ford Escort Mk2), Nederlander Armand Adriaans (Datsun 240 Z)...enz.
Opgelet voor de regionale rijders!
Naar voorbeeld van Fred Caprasse, zijn ook andere regionale rijders meer dan ooit vertegenwoordigd op de proeven. Zo zijn er Frédéric François (Ford Escort Mk2), Loïc Pirot (Ford Escort Mk2), Christophe Daco (Ford Escort Mk2), Nicolas Blerot (Peugeot 205 GTi), de begenadigde familie Glaude (papa Christian, dochter Anne en de zonen Sébastien en Guillaume) met hun Volvo’s 142 en 144, en ook nog Didier Joris (Ford Escort Mk2), die aantoont dat de handelaren in Bastogne nooit stil staan.
De lijst is verre van volledig maar noteren we toch nog de aanwezigheid van Sébastien Incardona (Ford Escort Mk2), Bernard Lamy (Volvo 240), Christophe De Leeuw (Opel Ascona A), Simon Puype (Opel Manta A), Gilles Bindels (Ford Escort Mk2), Laurent Noël (Ford Escort Mk2), André Glesner (Porsche 911 SC 3.0), Laurent Richard (BMW 2002 Tii), Billy Simoné (Opel Kadett GT/E), de terugkeer van de sympatieke Eric Wilmus (BMW 323i E21) en ook nog de circuitrijder Hervé Maillien (Ford Escort Mk1).
Het lijdt geen twijfel: met een dergelijk startveld zal men zich niet gaan vervelen in de regio van Bastogne, zeker niet tijdens de wedstrijd (met 15 RT die voorzien zijn op het programma), maar ook niet ervoor of erna! Ook dat zijn de Legend Boucles…
Challenger : het jachtterrein van de regionalen
Sedert zijn komst heeft de categorie ‘Challenger’, die wordt betwist aan een gemiddelde van 80 km/u, zijn publiek gevonden. En we moeten vaststellen dat de regionale rijders er hun specialiteit van gemaakt hebben. Afgelopen maart haalde Jencôme Theis (Ford Escort Mk1) nog de krantenkoppen met een prachtige overwinning op Sébastien Mauroit (BMW 325i) en Dimitri Van Hove (Alfa Romeo GTV6)! Het goede nieuws is dat dit trio er weer bij zal zijn in de editie 2023 van de Legend Boucles @ Bastogne.
Maar ze zullen moeten afrekenen met concurrentie van goede afkomst, aangevoerd door Luc Caprasse (Audi quattro), Michaël Magerotte (Ford Escort Mk2), Maxime Hebrant (Opel Ascona B), Gaëtan Monseur (BMW 325i E30), Maxime Jaumin (BMW 325i E30), Pierre-Henri Kettels (Ford Escort Mk2), Julien Collette (Opel Kadett GT/E), Luc Pauwels (Audi Coupé quattro), Pascal Moutschen (BMW 325i E30), David Bossicart (Volkswagen Golf GTi), Philippe Bai (Lada VFTS), Benoit De Simone (Opel Manta B) en ook nog Pierre-Cédric Henry (Porsche 911 SC 3.0). Een lijst die uiteraard verre van volledig is.
In deze categorie zien we de zeer mooie Mazda 323 4WD ‘Fina’ van de familie Gérard, de Toyota Celica GT-Four ST165 van Manu Eggermont, een stevige Nederlandse delegatie die wordt aangevoerd door de Austin Healey 3000 Mk2 van Jan Piet Van der Meer, de Ford Cortina GT van Robert Millar en de Mercedes 190 2.3 16S van Heino De Heijde. En vergeten we natuurlijk niet de onvermijdelijke Volkswagen Kever van André Splicteux en Bernard Cornet!
Met een veertigtal wagens aan de start gaan de zaken wonderwel in de categorie ‘Challenger’. En de favorieten zullen er elkaar geen cadeautjes doen!
Youngtimers : voor het plezier van de zintuigen!
Het startveld van de Youngtimers groeit misschien langzamer dan verwacht, maar het is wel duidelijk dat kwaliteit hier op kwantiteit primeert! Kort voor de kerstperiode maakte de R.A.C. Spa officieel de inschrijving van Grégoire de Mévius en André Leyh bekend. Zij zullen de cockpit delen van een zeldzame Groep A-auto, die in België tijdens het seizoen 1993 naam maakte: de Nissan Sunny GTI-R! Destijds had Grégoire naast hem de onnavolgbare Willy Lux en in de Japanse auto wonnen zij samen de… Boucles de Spa!
Het is in zijn originele outfit dat deze Nissan de groep 'Youngtimers' zal aanvoeren. De winnaar van vorig jaar, Charles Blerot (BMW 325i E30), blijft echter de favoriet, terwijl Stéphane Hubin, die in 2022 forfait diende te geven, staat te popelen om het potentieel van zijn spectaculaire Opel Omega 3000 te tonen!
Voormalig journalist van het tv-programma Champion's, Paul Fraikin, neemt zijn dochter Laetitia mee voor een zeer sportief ritje in een BMW 325i E36, terwijl de immer populaire Joseph Lejeune een Subaru Impreza 555 zal besturen! Vincent Prégardien zal ook van de partij zijn en dat met een Ford Escort Mk2 in een Millington-uitvoering, die door de wouden zal brullen…
Classic 65 : tot vreugde van de liefhebbers van het genre…
Aan het front van de regularity valt er voor de editie 2023 van de Legend Boucles een belangrijke nieuwigheid te noteren. De categorie ‘Classic 60’ wordt immers de ‘Classic 65’, met dus een maximaal gemiddelde van 65 km/u. Opgepast, alle wagens in deze klasse moeten over een rolbeugel beschikken. Dat heeft de toppers van 2022 alvast niet afgeschrikt, want van de top-10 van vorig jaar zijn er maar liefst zeven teams weer aanwezig.
We starten met Patrick Lambert en Yannick Albert (BMW 2002 Ti), die naar een hattrick op zoek zijn. Zij wonnen immers de voorbije twee edities. De concurrentie komt van over de grenzen, met de Fransen Christophe Baillet en Pierre Colliard (Ford Escort Mk2) die er weer bij zijn, net als hun landgenoot Christophe Berteloot (Porsche 911 SC), die het met de excellente Belgische ‘co’ Baptiste Gengoux doet! Dat belooft… Berteloot is overigens de enige niet-Belg die ooit de ‘Classic’ won en dat tijdens de Legend Boucles 2015.
Het lijstje der favorieten is echter nog niet ten einde en dan kijken we naar Yves Deflandre en Yves Noelanders (Porsche 911), Gaëtan Schoonbroodt en François Gehlen (Ford Escort Mk1), Claude Ninane en Christophe Simon (Opel Kadett C), Daniel Reuter en Robert Vandevorst (Porsche 914/6), Stéphane en Nicolas Blaise (Volkswagen Golf GTi), Michel Gillard en Jennifer Hugo (BMW 323i), Eric Gengou en Didier Gathy (Volvo 142 S), of nog Alexandre Delhez en Thomas Collard (Ford Escort MK1), die de jeugd vertegenwoordigen. Thomas Collard is de zoon van Pascal Collard, de pionier van de Coupe des Sources, de eerste van de regelmatigheidsproeven voor oudere wagens. Wat ook meteen de verklaring is voor het succes van de Belgen in deze discipline…
Het peloton der outsiders wordt aangevoerd door de thuisrijders Michaël Weiller en Anne Meunier (BMW 1602), die ook een mooi resultaat nastreven, net als Hervé Van Rijckevorsel en Fouad Ettaoualba (Volvo 122 S), de circuitrijder Yvan Muller en Fred Van Rijckevorsel (Volvo 122 S), Guy Wlodarczak en Patricia Polet (Datsun 100A), Benoît en Denis Regnier (BMW 323i E21), Koen Verlinde en Marc Vandemoortele (Volkswagen Golf GTi), Michael en Noah Bartholemy (Ford Escort Mk1), Jean-Christophe Henderickx en Isabelle Goeminne (Alfa Romeo Giulia GT), Georges en Franck Hubert (Porsche 914/6)...
De man van de Ferrari 208 GT/4 vorig jaar, de Italiaan Giorgio Schon is er nu bij met een Lancia Delta HF Integrale, terwijl zijn landgenoot Eugenio Rossi het doet met de prachtige Lancia Flavia Coupé. Nog zo’n vaste waarde van de Legend Boucles, is onze ex-Premier Guy Verhofstadt die met een Lancia Fulvia Coupé van start gaat, uiteraard uit de ateliers van Guy Moerenhout, die het met een Lancia Delta HF 4WD doet.
Noteren we ook de aanwezigheid van de snelle pastoor Jean Dewandre, met zijn broer Philippe, met de gekende Talbot Sunbeam Ti, terwijl de dames er ook bij zijn, met Julie Kenis (BMW 325i E30), de dochter van Guino, en Alisson Henrot (Volvo 142 S).
Een voorspelling doet in deze klasse ‘Classic 65’, is dan ook quasi onmogelijk!
Classic 50 : voor de doorgewinterde fans!
Als er al een categorie is in volle bloei binnen de Legend Boucles, dan is het deze die is voorbehouden voor de doorgewinterde fans van de Regularity, die hebben gekozen voor de ‘Classic 50’. De winnaars van vorig jaar, Dominique Dufrasne en Isabelle Dogne zullen opnieuw van de partij zijn, deze keer met een BMW 323i. Als ze hun titel willen behouden dan zullen ze moeten afrekenen met enkele duo’s van niveau, waaronder Patrice Simon en Christian Bernard (Porsche 924), de Fransen Jérôme Ambrosini en Montgomery Abel (Audi 80 GT) aan de ene kant, en aan de andere kant Emmanuel Barres en Nicolas Le Gall (Mercedes 450 SLC), Raymond Collignon en Georges Chalsèche (Volvo 122), Thierry en Michael Demortier (Saab 99), Boris en Arthur Vinette (BMW 2002 Tii), Rik Dumortier en Pablo Cracco (Renault 5 Alpine) … enz.
Joseph en Mireille Charlier zullen we ook weerzien op de RT’s met hun Porsche 911 SC 2.7, net als een resem aan wagens in deze categorie die gaan van de Trabant P601 (Thonard-Thonard) en de Citroën Dyane 6 (Quirijnen-Beyers) tot de Ford Falcon Sprint (Vriend-Koppens)!
Pascal Van de Moortel, die zich inschreef met de Mini Cooper S, die zal uiteindelijk worden genavigeerd door… Christian Delferrier zelve, driemaal winnaar in het wereldkampioenschap rally met Jean-Luc Thérier en Jean-Claude Andruet en laureaat van de Boucles de Spa met Jean-Louis Haxhe. En het zou kunnen dat hij hier zal deelnemen aan zijn allerlaatste proeven. Wordt vervolgd!