Thibaut Vandeputte | 2024 | A la carte

Het programma voor dit jaar is een afwisseling van BRC, VAS en ASAF wedstrijden, zoals het voorbije jaar maar met dat verschil dat we er enkele rally’s bijnemen die we zo graag eens zouden rijden. 

Het begint allemaal dit jaar met de Short Rally van Moorslede dat doorgaat op 17 maart.

De maand hierna rijden we voor de derde keer de TAC-Rally dat gepland staat op de eerste zaterdag van april. 

De maand erna zakken we af naar Poperinge om deel te nemen aan de Monteberg Rally, dat op zich al jaren vaststaat op het eerste weekend van mei. In diezelfde maand rijden we ook voor de tweede keer de ORC. 

We kijken vooral uit naar ons eerste Ardeca Ypres Rally. In de volgende zomermaand juli gaan we voor de tweede keer de taalgrens over om een ASAF wedstrijd te rijden, namelijk de Rallye Sprint de Solre-Saint-Géry.
Eind augustus zetten we ons kamp op voor de Short Rally van Kasterlee.
Hierna is er een rustpauze van bijna twee maanden om vervolgens terug te starten in de Hemicuda in oktober.
Afsluiten doen we waarschijnlijk met een vette 6 uren van Kortrijk in november. 

Vorig jaar was een jaar waar we de zwakke en sterke punten van de Lada hebben ontdekt. Deze zijn we nu volop aan het verbeteren.
We deden een verbetering aan de motor (is naar Hongarije gestuurd naar Havvasy) en samen hebben we de cardan aangepast en de verhoudingen van de versnellingsbak aangepast zodat die beter zijn voor de Belgische wegen.
Het fijne is dat alle onderdelen, van ophanging tot motor, nog nieuw te verkrijgen zijn.


De Lada community sprak ons heel fel aan aangezien we hiervan eerst een aantal filmpjes hebben gezien op youtube en Tiktok. 
We zouden er ééntje aanschaffen, met het idee dat het een heel unieke wagen is waarvan je er nauwelijks ziet rijden in België. We konden dus gaan zoeken en met wat geluk later vonden we een Lada die te koop  stond in Roeselare. Het is eigenlijk een Lada VFTS via Csabai Zsolt, die een Hongaarse afkomst heeft en die woonachtig is in Roeselare. 
Bij het bezichtigen van de wagen waren we direct onder de indruk van hoe professioneel de wagen is opgebouwd. Eigenlijk is het een Kit car in een Lada kas met veel carbon onderdelen en sequentieel schakelen. 
Het machtige is dat we via zijn hulp heel veel adressen in Hongarije leren kennen hebben en in combinatie met de exclusiviteit van de wagen is dat voor ons iets speciaals. De wagen is een beetje in dezelfde stijl als de ex escort van Maeyaert en zoals diegene die MST maakt in Engeland, maar dan budgetvriendelijker.
Het heeft historisch uiterlijk maar met moderne technologie, wat mij als jonge piloot ook meer heeft aangesproken dan voorbeeld met een conventionele versnellingsbak rijden.


Seizoen 2024

03de Short Rally van Moorslede             | VAS              | 17-03-2024 | Dadizele
49ste TAC Rally                                      | BRC | Div2   | 06-04-2024 | Tielt
52ste Monteberg Rally                            | VAS              | 05-05-2024 | Poperinge
16ste ORC Canal Rally                           | VAS              | 26-05-2024 | Oostrozebeke
60ste Ardeca Ypres Rally                        | BRC | Div1   | 21/22-06-2024 | Ieper
23ste Rallye Sprint de Solre-Saint-Géry | ASAF           | 20/21-07-2024 | Solre-Saint-Géry
19ste Short Rally van Kasterlee              | VAS              | 25-08-2024 | Kasterlee
23ste Hemicuda Rally                             | VAS              | 20-10-2024 | Koekelare
31ste 6 Uren van Kortrijk                       | VAS              |16/17-11-2024 | Kortrijk