De Wolf Sam en Cole Julie | Porsche 924-1979 | VHRS65 | Rallye des Ardennes VHRS
Vorig weekend reden we de Rally Des Ardennes vhrs 65 met de ambitie om toch een top 5 te kunnen halen.
Desondanks de weinig inschrijvingen stonden de grootste toppers aan de start.
De dag eindigde uiteindelijk in mineur.
Dat het niet gemakkelijk ging zijn wisten we dus al op voorhand.
Niet alleen qua deelnemers maar ook het parcours.
Julie kwam vrijdagavond laat toe in Dinant en zijn dan nog begonnen tot 1u 's nacht met nota's te maken via de onboard filmpjes.
RT1 was ikzelf niet meteen bij de pinken en kon het ritme moeilijk houden. Misschien was de korte nacht hier de boosdoener van. Aan de finish van RT2 vond ik het nog niet goed gaan maar blijkbaar hadden we daar de 3de tijd gereden.
RT3 "chevetogne" beloofde een specialleke te worden door de 3 toertjes met de welbekende haarspeldbocht. De 1ste x kreeg ik de Porsche niet rondgedraaid dus besliste ik om iets sneller naar de bocht toe te gaan de volgende toeren en dat lukte dan goed...
Verwonderd keken we naar het resultaat van die RT en zagen we dat we veel opnamepunten te snel reden aanpassen dus... Rt4 werd geannuleerd wegens een sortie.
Bij RT5 bleken onze aanpassingen goed gewerkt te hebben en draaiden we terug een 3de tijd met heel weinig strafpunten.
Rt6 werd ook geannuleerd en RT7 was terug de toertjes op "chevetogne" waarbij ik de handrempomp terug doorgetrokken heb uit de support, dus geen handrem meer voor die RT.
Weer niet tevreden over die RT maar terug verbaasd als we zien dat we daar terug een 3de tijd gereden hebben.
RT8 was een heeeel technisch stuk in een dorpje met veel scherpe bochten naar boven toe en daar kwamen we terug pk's te kort om vlot te kunnen rijden. Voor ons zelf een heel slechte RT gereden maar toch dicht in de buurt van de andere deelnemers...
Tijdens RT9 begon het al donker te worden en deze rt reden we goed maar toch een 7de tijd met 7.83 punten (van de ondertussen maar 9 autos in koers).
We stonden op de tussenstand op 7sec van pl2 en op 45sec van pl4 dus pushen moesten we niet doen.
RT10 pakten we nog een kleine 3sec op pl2 dus het kon nog.
Maar hoofd erbij houden om er niet af te gaan, of rond te gaan en de podiumplaats te houden.
Tijdens RT11 "chevetogne" was het ondertussen pikkedonker en deze RT reden we een waanzinnige RT met maar 18 strafpunten en klommen we op naar de 2de plaats met 11sec op de 3de. Daar pakten we 16sec op pl2.
Maar dan moest de laatste en meest lastige RT voor ons nog komen en daar verloren we onze 2de plaats door het moeilijke stuk waar we heel wat achterstand hadden.
Eindresultaat 3de plaats in een zeer moeilijke regularity rally.
Toegekomen aan het podium kregen we te horen dat we ons moesten aanmelden bij de sportcommisaris en daar melden ze ons dat onze banden niet conform waren volgens de regels.
Blijkbaar had ik in het reglement een klein detail niet goed gelezen en dat heeft ons 600 strafpunten gekost. Andere jaren mochten deze banden wel... nu niet ...
De ganse dag werden onze banden gecontroleerd tijdens technische keuring, tijdens elke regroup en aan de finish door de RACB maar niemand die er iets van zei... tot aan de finish.
OK ik geef eerlijk toe dat het duidelijk in het reglement stond maar ik heb dit niet gezien en was mij er totaal niet van bewust en heb niet met opzet willen "valsspelen" daarvoor riskeer ik mijn naam en ons kampioenschap niet. Zo zijn wij niet!
Degene die klacht ingediend heeft om zijn podiumplaats te claimen kon gerust bij ons geweest zijn om te melden dat die banden niet mochten... en gingen wij andere banden gestoken hebben.
Regels zijn regels akkoord maar heel laag om zo u podiumplaats te moeten claimen.
Julie en Bjorn zijn de terecht winnaars van de Rallye Des Ardennes VHRS.
Bedankt aan Udo Korsmit voor de hulp tijdens de koers en de perfect werkende tripmeter
En aan RS Motors - Porsche Centre West-Vlaanderen !
Dikke merci aan Danny Hauspie voor de service
En Julie Cole voor het perfect navigeren en rallynota's te maken en lezen voor u 1ste keer!
Volgende Rally is in Tielt, TAC