In de racegordel met Tijs Coppens


Wil je jezelf eerst voorstellen?
Tijs: "Ik ben Tijs Coppens, Oost-Vlaming van inborst, maar de liefde gevolgd naar West-Vlaanderen. Woonachtig te Zwevezele en werkend in Roeselare bij Van Mossel Devos-Capoen, waar ik werk als Fleet Advisor. 35 jaar (jong) en ondertussen getrouwd en 2 kindjes."

Hoe kwam de passie van de auto rally bij je vandaan en sinds wanneer?
Tijs: "Ik leerde de rallysport kennen door mijn schoonfamilie. Ik heb al sinds kind af aan een hart voor auto’s. Toen mijn vrouwtje destijds vroeg om eens naar de rally van Ieper te gaan, beleefde ik een hele leuke tijd! Iets later kwam er een fototoestel aan te pas, en voor ik het wist stonden heel wat BRC manches op het programma. We fotografeerden voor onszelf , en bundelden onze beste foto’s in fotoboeken. Maar de vonk is dus overgeslaan toen ik mijn vrouw leerde kennen, bijna 14 jaar geleden."

In drie woorden, omschrijf je eerste rally?
Tijs: "Spannend ,Vettig ,MACHTIG!"

Welke rallyauto's doen je dromen?
Tijs: "Ik ben persoonlijk meer fan van het moderne geweld , op dit moment zou ik heel wat overhebben om eens een Clio Rally 3 aan de tand te voelen."

Welke rally heb je nog nooit gedaan en zou je graag willen doen?
Tijs: "De rally van Ieper blijft tot de verbeelding spreken, misschien ooit 😊"

Hoe was je seizoen van 2023?
Tijs: "Dat waren uiteraard ons eerste stapjes in de rallysport , waar we zelfs niet wisten hoe een tijdskaartje nu moest ingevuld worden? We zetten kleine stapjes met de Saxo, maar voelden wel dat het potentieel in de auto aanwezig was. Maar als boom van 1m90 zat ik ook niet 100% op mijn gemak in de auto. We reden 5 rally’s waarvan we er 1 uitvielen met mechanische pech. Het orgelpunt van 2023 was de Omloop van Vlaanderen. Daar hadden we een heel leuke strijd met de enige gelijkaardige wagen van Diege Decrock. We eindigden daar een kleine 5 seconden van elkaar!"

Hoe gaat het dit seizoen 2024 en wat is de rest van je programma?
Tijs: "In het tussenseizoen werd de Saxo verkocht aan Dries Bordeaux (die overigens héél knappe resultaten laat optekenen!) en kocht ik de Clio aan. Ons eigen merk, maar de klik was er ook meteen met de auto. Het begin van dit seizoen was heel nat en vuil , dus konden we het koppel van de wagen moeilijk kwijt. Sedert Wervik maar vooral TBR en Staden konden we ook van droog weer proeven. De auto begint ons beter en beter te liggen, maar we moeten ook opletten met onnodige risico’s. Zo konden we in Staden toch 2 maal van geluk spreken na 2 inschattingsfoutjes. Zonder erg uiteraard! Los van de foutjes hadden we ook nog mechanische pech, jammer want er zat een heel mooi klassement aan te komen. Jammer wel dat ook de veel rappere Clio rally5’s in dezelfde klasse zitten, waardoor het een ongelijke strijd is met deze wagens. We rijden binnenkort opnieuw de OVV en normaal sluiten we het seizoen af in Kortrijk."

Kun je ons voorstellen aan je bemanning en de auto?
Tijs: "Mijn vaste copiloot is Michaël Casaert, een collega van een andere vestiging van onze groep. Ik wist dat hij heel autosport-minded was en zei meteen ja toen ik hem het voorstel deed. We kenden elkaar voordien wel, maar na 10 rallyweekends en andere avonturen beginnen we elkaar toch ook wel goed te kennen. Dat merk je ook aan het wederzijds vertrouwen tijdens de klassementsproeven. Michaël heeft ook heel wat ervaring in de karting-wereld, en kan mij heel wat nuttige tips geven!"

Om het interview af te sluiten, heb je nog een dankwoordje voor iemand in het bijzonder?
Tijs: "Het logische antwoord is dat ik mijn sponsoren hier in de verf zet , en uiteraard is er zonder hen geen rally mogelijk voor ons! Maar de uiterste speciale dank gaat uit naar mijn vrouwtje en mijn schoonvader. Zij zijn er al van de eerste seconde bij. Mijn schoonvader is onze huisfotograaf en zorgt ervoor dat we heel wat beeldmateriaal hebben. Mijn vrouwtje steunt me 200% in dit zot avontuur, wat niet zo evident is!"

Vast bedankt aan Tijs Coppens om hier als eerste langs te komen met zijn eerlijke antwoorden, en we wensen Tijs verder veel succes, en hopelijk tot binnen kort in en rond de Omloop van Vlaanderen.