Tijs Coppens en Michaël Casaert | BRC | 64e A&D Omloop van Vlaanderen | Renault Clio RS | NAT2

 


In ons à la carte-seizoen startten we dit jaar opnieuw in de Omloop van Vlaanderen, een indrukwekkende BRC-manche over 2 dagen.

Nadat het de volledige vrijdag ferm geregend had, hielden we ons hart al wat vast. Met 82 auto’s die voor ons de start namen zou het parcours er zeker en vast spekglad bijliggen. Het doel was om de vrijdagavond te overleven. Helaas bleek overleven een beetje het thema van het weekend te worden. Over de 1ste maal Beveren was het glijden van bocht naar bocht. Ons vertrouwen kreeg hierdoor een ferme duw en gezien de vele blinde situaties op Koolskamp zijn we daar ook voorzichtig gestart. De rondrit op de Zoning was dan weer goed om alles eventjes weer op een rijtje te plaatsen.
Bij de regroup werd echter duidelijk dat we een fout hadden gemaakt met de tijdskaart waardoor we na de 1
ste boucle onmiddellijk 1 minuut 50 aan onze broek hadden en helemaal achteraan moesten starten voor de 2de ronde.


Met de lichtbak op de wagen en een klein beetje herwonnen moed begonnen we aan de volgende 2 proeven, maar opnieuw kwam het thema overleven naar boven. Op een derde van Kp3 besloot de lichtbak op ermee op te houden en gezien we beiden nogal nachtblind zijn, was een ferm tijdsverlies opnieuw ons deel. Aan de aankomst van deze kp sprong onze lichtbak opnieuw aan.
Bij het afrijden van de kasseien op Koolskamp, toch wel 40 meter na de start van de proef, was het opnieuw met enkel de gewone lichten te doen. Na ongeveer 65% van de proef kwam de lichtbak plots terug tot leven en konden we de proef afwerken. Wagen naar het gesloten wagenpark en dan zaterdag proberen om terug naar voor te schuiven.

Op zaterdag werden we al met het volgende feit geconfronteerd nog voor de parc fermé verlieten. Bij het starten van de wagen begon deze nogal ferm te roken: we dachten eerst aan wat damp van tijdens de nacht, maar al snel bleek dat onze oliedop op magische wijze pootjes had gekregen tijdens de nacht... De olie hing aan de motorkap, op het kleppendeksel, de uitlaatcollecteur… we hebben het dat kunnen afdichten, op service hebben we een universele oliedop kunnen bedelen bij Christiaan Spelmans, nogmaals onze eeuwige dank hiervoor! Tijdens de verbinding heeft het team van Philcars ons gelukkig kunnen voorzien met een nieuwe oliedop.

De 1ste lus liep op zaterdag naar behoren en proef na proef konden we opschuiven. Op de 1ste maal Rumbeke liep het echter opnieuw verkeerd: een enorme slag op het rechtervoorwiel bij het oversteken van een kruispunt en onze nieuwe velg was geplooid. Gelukkig ontsnapten we hier aan een lekke band, in tegenstelling tot veel van onze mededeelnemers die op ditzelfde punt lekreden. Een vlotte proef op de Zoning, alles controleren, een hapje eten en weer door.

Op de 2de boucle kwam het volgende probleem echter naar boven. Al snel werd duidelijk dat de wagen tijdens de kp’s heel moeilijk in versnelling te krijgen was. Met veel moeite werd de boucle afgewerkt, maar konden we toch blijven opschuiven naar voor.

Voor de 3de lus stonden we serieus in twijfel over onze bandenkeuze. Er hing regen in de lucht, maar deze zou nog niet onmiddellijk inzetten. We vertrokken opnieuw op slicks en konden Houthulst, Passendale en de Zilverberg opnieuw op degelijk tempo afwerken, dit ondanks de stem van Michaël die ondertussen bijna volledig weg was (ja, ook dit kon er ook wel nog bij). De Zoning werd door de sortie van Jimmy D’hondt geannuleerd, maar ondertussen lag het al volledig nat. In het donker en op de verkeerde banden werd aan een nogal rustig tempo kp Rumbeke afgewerkt.



We sluiten deze OVV af op een 50ste plaats algemeen. Niet het verhoopte resultaat, maar gezien alles wat we hebben meegemaakt zijn we vooral blij om de meet te halen. We gaan nu even alles nazien aan de wagen en daarna beslissen we of we nog aan de start komen in Kortrijk.

 

Bedankt aan alle sponsoren die dit weekend opnieuw hebben mogelijk gemaakt, aan onze partners voor de steun en om ons een paar dagen los te laten en het team van Philcars voor de goede zorgen en vlotte service.

Met dank aan:

  • JP Cleaning
  • Autofix
  • Bandeman
  • Bavelek
  • Carculture Wrap, sign and more
  • Carrosserie Missiaen
  • Timmerwerken Desender
  • Emex Interior
  • Kandle
  • U.P. Trans
  • Vaded
  • Van Mossel Devos-Capoen