Naert Stijn & Ramboer Steven | 23e Hemicuda Rally | VAS | Renault Clio Rally 5 | 2D
Na een meer dan geslaagde TBR short rally met een overwinning in Divisie 1-2 en de klasse 2D en 11de plaats algemeen ( gedeeld 10de met Danny Kerckhof ) werd er uiteraard reikhalzend uitgekeken naar wat mogelijk was in en rond Koekelare.
Even goed doen was vooraf gezien een utopie want bij droog weer is de Clio te licht om het op te nemen tegen de Mitsubishi's en Subaru's op de lange rechte stukken in een rond Koekelare en ook bij nat of vettig weer is dit onmogelijk aangezien de Clio tweewielaangedreven is. Dus dachten we met 4 Clio rally 5's aan de start voldoende speelkameraden te hebben in de klasse. Uiteindelijk stonden we slechts met 2 aan de start wat uiteraard spijtig was.
De verkenningen op zaterdag verliepen vlekkeloos en vol goede moed trokken we naar Middelkerke maar op welke banden zouden we dit doen ? De wagen stond al klaar op slicks maar het werd steeds natter in Koekelare op de service maar we kregen door dat het droog bleef in Middelkerke. Veel twijfel. Buienradar voorspelde dat de bui ook over Middelkerke ging trekken dus we wisselden nog snel naar regenbanden. Het bleef echter droog in Middelkerke. Op het rondje haalde we 1 kilometer na de start een pas gestarte deelnemer in die snel plaats maakte maar uiteraard heb je altijd een beetje tijdsverlies. De banden begonnen ondertussen warm te worden en bij een rechts 0 brak de wagen even uit waardoor we de volgende bocht moeilijk konden insturen en de wagen werd rondgezet. We verloren op deze KP een twaalftal seconden waardoor we slechts als 35ste begonnen op zondag. We hadden top 20 - 25 voor ogen maar helaas lukte dit niet. We waren ook slechts derde in onze klasse na deze openingsproef. Er was dus nog werk op zondag.
Op zondag vertrokken we op slicks. Het was immers droog en geen regen voorspelt tot de middag en bij de verkenningen vonden we dat het al bij al het er zeer proper bij lag op een paar plaatsen na. Doch na 30 wagens was het parcours al vrij vuil waardoor we mss wel beter regenbanden hadden gemonteerd maar we deden het al bij niet slecht op onze slicks en konden al snel richting top 25 oprukken na de eerste boucle. De eerste boucle kenden we geen problemen en de tijden waren heel goed te noemen waardoor we al snel de leiding in de klasse konden overnemen en tweede werden in Divisie 1-2.
In de tweede lus van 3 proeven konden we oprukken naar plaats 20 en onze voorsprong in de klasse uitbreiden tot bijna een minuut. In Divisie 1-2 moesten we een plaatsje prijsgeven aan de 4x4 van Stefaan Tjoens maar dit was normaal gezien de staat van de weg.
Op het einde van de tweede lus begon de powershift nukkig te doen. Zo verloren we her en der toch een paar seconden maar dit verhinderde ons niet om onze weg verder te zetten.
In de derde lus begon het net toen we op de startlijn stonden te regenen op KP Kortemark. We reden een strak tempo maar op slicks was dit toch geen evidentie. Het deed ons 45 seconden verliezen in de klasse ( en enkele plaatsen in de algemene stand ) en plots was de voorsprong nog slechts 6 seconden.
Ging het nog fout aflopen voor de klassewinst ? Nee, Stijn reed daaropvolgend een ijzersterke KP Houthulst waardoor we met een enigszins geruststellende marge van 17 seconden de slotproef in Koekelare konden aanvatten. Ondertussen reden we de ganse laatste boucle zonder powershift waardoor we toch telkens wat seconden verloren. Ook op de laatste KP Koekelare toonde Stijn nogmaals zijn rijkunsten en klokte als 14de algemeen af op de proef die toch ook niet volledig droog was.
We konden hierdoor de finish bereiken als 23ste algemeen, 3de in Divisie 1-2 en winnaar in de klasse 2D. Op 4 deelnames met een Clio rally 5 wist Stijn op die manier reeds voor de derde maal de klasse te winnen en wonnen wij ook 1 keer divisie 1-2. De Clio lijkt hem op het lijf geschreven.
Mogelijks volgt nog een deelname in Kortrijk met een Clio Rally 5 maar voor dit project zoeken we nog naar enkele sponsors waardoor dit project momenteel nog heel onzeker is.