Philippe Vallaeys & Caroline D’Haese | 31e 6 Uren van Kortrijk | VAS | 5H7 | Volkswagen Golf GTi
De kaap van de 10e aankomst is bereikt!
Zaterdagavond, 16 november, begon de strijd bij valavond, met de eerste proef op Lavano. De smalle, hobbelige en bochtige wegen vroegen om uiterste concentratie, maar we bleven kalm en beheerst, waardoor we de juiste lijn konden vasthouden. Met een solide tijd finishten we op de 96e plaats algemeen en de 41e plaats bij de Historics. Maar de ware test moest nog komen – de race was allesbehalve beslist. Het was een avond die de moraal van het team versterkte, en we wisten dat er nog een lange en intense rallydag voor ons lag.
Zondagochtend brak vroeg aan. De eerste proef, ‘De Katte’ in Bellegem, was meteen een pittige. Na de nachtelijke regenbuien waren de wegen verraderlijk en glad, wat het vinden van grip bijzonder lastig maakte. Elke bocht was een uitdaging, maar we bleven voorzichtig en lieten ons niet verleiden tot onnodige risico’s. Na deze proef volgde Rollegem, waar de omstandigheden niet veel beter waren, maar we bleven koel en controleerden elke meter.
De eerste regroup in Moeskroen bracht even rust, maar het zoeken naar de juiste balans tussen snelheid en voorzichtigheid ging onverminderd door. De proeven in Aalbeke en Marke bleven verraderlijk en spannend. Met onze strategie en ervaring wisten we de eerste ronde af te sluiten op de 92e plaats algemeen en de 37e plaats bij de Historics. We hadden het gevoel dat we op koers lagen, maar het was duidelijk dat er geen ruimte was voor fouten.
In de tweede ronde werden dezelfde proeven herhaald, maar het weer had zich gekeerd. De zon brak door en het droge asfalt bood eindelijk meer grip. We zetten alles op alles om onze tijden scherper te stellen en die voorsprong te pakken, maar Lavano… dat was weer een andere story. Het wegdek was inmiddels zo glad als een ijsbaan. De grip was minimaal, maar we gaven niet op en reden tot het uiterste. Na de tweede ronde stonden we op de 84e plaats algemeen en de 29e bij de Historics. De slotronde kwam dichterbij, maar we wisten: geen risico’s meer. We gaven alles, maar zonder onnodige gevaren. De strategie was simpel: behoud de focus, blijf snel, maar controleer alles. Zo eindigden we op de 29e plaats bij de Historics en klommen we naar de 75e plaats algemeen en onverwachte derde plaats in de klasse 5H7. Een mooie prestatie, zeker gezien de zware concurrentie en de minder krachtige wagen.
Maar het mooiste van alles? We eindigden onze thuisrally voor de 10e keer, en dat voelde als een overwinning op zich. 11 deelnames en 10 keer de finishlijn gehaald – dat is niet alleen een bewijs van snelheid, maar van ervaring en regelmatigheid. Zo werd het nog maar eens duidelijk: in de rally is het niet altijd de snelste die de eindmeet haalt.