Scott Barnes & Bill Paynter | Peugeot 106 Rallye | 17e ORC Canal Rally 2025 | NL
Barnes & Paynter Schitteren met 9e Plaats in de ORC Canal Rally 2025
Scott Barnes en Bill Paynter leverden een sensationele prestatie tijdens de ORC Canal Rally afgelopen weekend, door hun Peugeot 106 Rallye naar een 9e plaats algemeen te sturen in een sterk bezet deelnemersveld.
De rally, gehouden in Oostrozebeke op 24 en 25 mei, was de tweede ronde van de Flanders International Rally Challenge (FIRC) 2025. Het duo startte als wagen nummer 29 tussen 100 inschrijvingen, waaronder meerdere Rally2-wagens en maar liefst zeven GT3-Porsches – wat hun top-tien resultaat des te indrukwekkender maakt.
Sterke Start in Lastige Omstandigheden
Het weekend begon op zaterdag met de verkenning – een waardevolle opfrissing voor Bill Paynter, die voor het eerst in meer dan een jaar weer als navigator meedeed. De voorbereiding verliep vlot en vormde een stevige basis voor de wedstrijddag op zondag.
Overnachtte regen en ochtendbuien zorgden voor een moeilijke bandenkeuze. Net toen de wagen werd klaargemaakt voor de eerste lus, verslechterde het weer, waardoor op het laatste moment werd besloten om extreme regenbanden te monteren. Die keuze bleek perfect: glad asfalt, doorweekte wegen en modderige afsnijdingen kenmerkten de openingsproeven. Ondanks deze verraderlijke omstandigheden reden Scott en Bill foutloos en zelfverzekerd, en stonden ze na de eerste drie proeven verrassend in de top tien.
Snel Schakelen Loont
Naarmate de dag vorderde en de zon begon door te breken, droogden de proeven snel op. Scott besloot om voor de tweede lus over te schakelen naar zachte slicks – opnieuw een slimme keuze. De wegen waren vrijwel droog, en de modderige stukken werden stoffig. Wederom reed het team een schone en snelle lus, al begonnen de krachtigere wagens nu tijd goed te maken op de 1600cc Peugeot.
De derde lus verliep helaas niet volgens plan. Twee proeven (KP7 en KP8) werden geannuleerd wegens opruimwerkzaamheden na een crash, waarbij stroomkabels op de weg terechtkwamen. Enkel de kortste proef, KP9, kon worden verreden voordat het team terugkeerde naar het servicepark.
Eindsprint voor FIRC-Eer
Voor de laatste lus, bestaande uit vier proeven, bevonden Barnes en Paynter zich plots in een spannende strijd voor de overwinning in het FIRC-klassement. Ze stonden slechts enkele seconden achter de Citroën C3 Rally2 van Richard Weatherley en Shaun Layland. Dat een zelfgebouwde 1600cc Peugeot 106 überhaupt kon meestrijden met een Rally2-wagen zegt alles over het rijvermogen van Scott en de scherpe afstelling van het team.
Er werd overgeschakeld naar volle aanval. De Peugeot werd tot het uiterste gedreven en de tijden verbeterden met elke kilometer. Op de allerlaatste proef noteerden ze zelfs de 7e snelste tijd algemeen. Ondanks hun indrukwekkende aanval kwamen ze net tekort om de C3 Rally2 voorbij te steken – met slechts 1,9 seconden verschil (zonder genoteerde tijden).
Toch was het eindresultaat buitengewoon:
🏆 1e in Klasse 3F
🥈 2e algemeen in het FIRC (1e bij de 2WD)
🔥 9e plaats algemeen — zelfs vóór de lokale legende Paul Lietaer
Vooruitblik
Scott’s ontwikkeling als rijder blijft indruk maken. Zijn ervaring op de Belgische wegen groeit en de Peugeot 106 wordt voortdurend verfijnd. Deze prestatie is opnieuw een mijlpaal in wat een veelbelovend seizoen lijkt te worden.
Scott wil graag al zijn partners en supporters hartelijk bedanken voor hun blijvende steun.