Vanthournout Ryan & Lycke Geena | Opel Manta B | 4H4 | ORC
ORC Rally 2024 – Een weekend vol emoties
Na een lange winter stonden we gebrand om terug aan de start te verschijnen. Tijdens het tussenseizoen werd onze wagen volledig onder handen genomen: tal van onderdelen werden vernieuwd en verbeterd dankzij Eddy Parmentier, en ook cosmetisch stond hij er weer piekfijn bij – waarvoor dank aan Eddy Feys.
We wilden niets liever dan de wagen eens goed aan de tand voelen, en wat beter dan de vettige omstandigheden van de ORC Rally daarvoor? Ryan reed zijn eerste rally – Hemicuda 2023 – ook volledig in de regen, dus het leek ons ideaal om de recente aanpassingen in gelijkaardige omstandigheden te testen.
Helaas kregen we een week voor de start een serieuze domper: de versnellingsbak begaf het volledig. Bij inspectie bleek die compleet versleten. We stonden voor een keuze: forfait geven, de oude versnellingsbak opnieuw monteren, of op zoek gaan naar een nieuwe. Na overleg binnen het team besloten we om last minute nog een nieuwe versnellingsbak aan te schaffen. Dankzij enkele lange dagen en late avonden kregen we de wagen nét op tijd weer klaar.
Met een klein hartje vertrokken we richting Oostrozebeke. Tijdens de verkenning bleek al snel dat het parcours een echte uitdaging zou worden: regen had het asfalt veranderd in een gladde, modderige bedoening.
In de eerste boucle besloten we rustig op te bouwen, de nieuwe onderdelen aan te voelen en ons ritme te zoeken. Helaas kregen we op het einde van KP3 te maken met een euvel aan de carburateurs – ze sloten niet goed bij het lossen van het gas, wat zorgde voor een warm momentje. Gelukkig kon dit tijdens de service worden opgelost.
De tweede ronde begon met een stevige tegenvaller. Bij het nemen van het rondpunt voelden we plots hevige vibraties. We namen gas terug en hoopten het probleem onder controle te houden, maar tijdens KP5 hoorden we een luide knal. De koppeling begon zich vreemd te gedragen en schakelen werd steeds moeilijker.
KP6 was kort, dus die reden we rustig uit. Boven de 3000 toeren waren de trillingen niet meer te houden. Op de servicepost werd de diagnose gesteld: de nieuwe koppelingsplaat was gebroken. Een deel ervan had zich zelfs een weg door de koppeling geboord...
Onze wedstrijd zat er dus vroegtijdig op.
De komende dagen maken we de balans op van de schade. Na de zware onvoorziene kost van de versnellingsbak opnieuw een dure herstelling… Dat is slikken. De moed zakt je dan wel even in de schoenen.
Tot slot willen we nog graag iedereen bedanken die ons steunt: onze sponsors, het serviceteam dat zich inzet in weer en wind, de supporters en de fotografen langs het parcours. Jullie steun betekent ontzettend veel!